» Blog » 3 koncepty dziwnej magii
08-05-2013 09:18

3 koncepty dziwnej magii

W działach: Popielni, New Weird, BG | Odsłony: 32

3 koncepty dziwnej magii

New Weirdowa magia. Dziwna, nietypowa, niepokojąca, intrygująca – przynajmniej w założeniu. Jednocześnie dająca racjonalne podstawy, ułatwiające Graczom intuicyjne kreowanie własnych sztuk i rozbudzenie kreatywności. Oczywiście nie jest to magia sensu stricto, raczej zgodne z 3 prawem Clarka SF. Wszystkie Taumaturgie przedstawione poniżej przygotowałem na własne potrzeby, tworząc zdolności do swojego RPG, Nie próbuje tutaj forsować jednoprawdy objawionej, jedynie przedstawić wizje – jeśli kogoś interesuje natomiast dlaczego uważam tradycyjną magie za ograniczoną i ograniczającą, temat ten poruszam w innym moim wpisie

 

Biomagie

Spojrzenie na magie powiązana z ciałem, jeden z ulubionych motywów twórców NewWeird. Osobiście uważam ten typ sztuki za wyjątkowo atrakcyjny i intrygujący. Poniższy podział jest czysto doraźny, oparty na próbach usystematyzowania biomagii na własne RPGowo NewWeirdowe potrzeby.

Metafizycznie

Tworzenie i przemiana życia ma swój specyficzny, bluźnierczy posmak. Nie tylko wkracza na teren profanum, ciała, ale również sacrum, tworzenia i zmiany. Jest rzuceniem wyzwania Bogu, zaprzeczeniem dogmatu o skończonym stworzeniu. Z drugiej strony, często to tylko zmiana, wykorzystanie gotowych klocków. Istota człowieczeństwa.

 

Kreacja

Cierpliwe kształtowanie ras które pomogło naszemu gatunkowi ewoluować do obecnej formy. Sztuka która stworzyła psy, owce domowe czy ogary gwarantując towarzyszy łowów, nocnych strażników i źródła białka.

Oczywiście w grze należy wyostrzyć tego typu praktykę i zagwarantować szybsze efekty niż 150 tysięcy lat ko ewolucji. Hodowla nastawiona na rezultaty w przeciągu lat, pozwalająca tworzyć nowe odmiany użytkowych i bojowych bestii. Kształtować towarzyszy i broń według potrzeb, licząc sie z ryzykiem wytworzenia słabości, a może nawet potworności. Sztuka pozwalająca tworzyć bojowe Behemoty, potężne ogary czy bojowe konie. W mrocznej wersji sztuka manipulowana człowiekiem, kształtująca jego w zupełnie nowe formy. W ekstremalnych przypadkach hybrydy i chimery.

Jako postać Gracza

Archetypiczny władca bestii. Twórca, dający Graczom możliwości doskonalenia i realizowania swoich pomysłów. Pozbawiony druidycznej cechy więzi z naturą, biotechnolog bez narzuconej ideologii mogącym zarówno posługiwać się intuicją jak i wiedzą. Medyk, władca, treser, uczony, przedsiębiorca.

3 inspiracje

W górach szaleństwa Howard P. Lovecraft

Inne Pieśni Jacek Dukaj

Diuna Frank Herbert

 

BioTaumaturgia

Swoista odmiana kreacji jednak z zupełnie innymi założeniami wstępnymi. Chwilowa, doraźna i niecierpliwa manipulacja, bez ambicji na wytworzenie samodzielnego życia. Wykreowanie narzędzi z ciała. Organiczna broń, stymulanty prosto z żywych organów, żywe lalki bez zdolności do przetrwania lecz z doskonałymi funkcjami bojowymi czy erotycznymi. Czasem przemiana samego siebie, estetyczna i praktyczna. Manipulacja organizmem w każdej formie. Użytkowanie alchemii, manipulacji, energii, sporów, wirusów czy nanotechnologii. Wymaga organicznego surowca, praktycznego podejścia, konkretnej metody tworzenia. Często związana z ryzykiem lub wypaczeniem samego siebie.

Jako postać Gracza

Pozwala dysponować dziwną, efektowną lecz potężna sztuką. Podobną do klasycznej magii lecz posiadającą swoje własne ograniczenia i konsekwencje.

W jednej wersji taki bohater jest chroniony i akceptowany poprzez prawo lub tradycje. Rytualny wiedzący, cieszący się nabożnym szacunkiem swojego klanu, rządowy taumaturg nadzorujący fabrykę. Kapłan. Technolog. W innym wydaniu demoniczny, przerażająco praktyczny, najczęściej budzący niechęć. Renegat, czarnoksiężnik, diler, lalkarz, szaman czy też alchemik, poszukiwacz wiedzy/potęgi.

3 inspiracje

Blizna China Mieville

Finch Jeff VanderMeer

Punktown Jeffrey Thomas

 

Technomancja

W porównaniu z poprzednimi rodzajami sztuki technomancja może wydawać sie nudna, a na pewno mało nadprzyrodzona. Umieszczam ją tutaj jednak z trzech powodów. Jej funkcja i efekt mogą być podobne podobne, choć różnią się znacznie estetyka logika działania. Tego typu praktyka ma potecjał do wytworzenia odpwiedniego nastroju. Wreszcie, to bardzo grywalny, sprawdzony i ciekawy sposób na grę, nawet jeśli mało odkrywczy.

Technomancja to oczywiście sztuka tworzenia, manipulacji i komunikowania się z maszynami. Od prostej konstrukcji, poprzez golemike, cybernetykę do komunikacji z sztuczną inteligencją. Konstrukcja inteligentnych maszyn różniczkowych czy nadawanie pozorów życia skomplikowanym lalkom. Zastępowanie ludzkich organów maszynami jako forma ulepszenia, nagrody czy nawet zniewolenia lub kary. Wszystko to ma jeden element wspólny – surowcem jest martwa materia połączona poprzez naukę w pseudo żywe formy.

Jako postać Gracza

Daje bohaterowie możliwość konstruowania przedmiotów oraz wykorzystywania artefaktów, niekoniecznie opracowanych przez samego siebie. Wiąże się z archetypem konstruktora, zegarmistrza, lalkarza, zabawkarza. Równie dobrze mechanika czy taumaturga maszyn, konstruktora golemów. Pośrednika pomiędzy nieludzką sferą obliczeń i chłodnej logiki a ludzkim światem. Wiedzący, uczony, inżynier. Kapłan maszyn dążący zero jedynkowej do perfekcji. Bezduszny kreator, zastępujący swoje lub cudze części ciała maszynami.

3 inspiracje

Dworzec Perdido China Mieville

Rzeka Bogów Ian McDonald

Viriconium Michael J. Harrison


-----------------

Obrazek jak twierdzi google autorstwa Bena Newmana

Komentarze


Petros
   
Ocena:
+2
Mi się podobała alchemia w ujęciu Sapka, służąca nie tylko do robienia sobie miksturek, ale do stopniowego mutowania ludzkiego organizmu, w celu zrobienia z danego człowieka żywej broni. Koncepcja sama w sobie dość oklepana, jeśli spojrzeć pod kątem filmów, ale nie jest to powszechna rzecz tak w ogólnej fantastyce, jak konkretnie w RPGach.
08-05-2013 09:29
KFC
   
Ocena:
+1
Polecanka obowiązkowa za New Weird.

a co do obrazka użyj wyszukiwarki obrazkowej Gugl, Luke ;)
08-05-2013 09:56
Aesandill
   
Ocena:
0
@ KFC
Zacofany jestem(byłem, ha!) :) Sprawdzone
Dzięki
08-05-2013 10:03
Z Enterprise
   
Ocena:
+1
Masz plusika, przeczytam później.
08-05-2013 10:11
XLs
   
Ocena:
+1
Rzeka Bogów i Technomancja? Coś mi nie pasuje:) Viriconium ok... Sama technomancja potrzebuje magii. W Rzece chyba tej magii troche brak;)

Natomiast czytam Finch'a i odniosłem raczej wrażenie że jest to manipulacja na genach itd w celu wychodowania czegoś, a nie forma magii. Chociaż może jeszcze na coś trafie, jestem po zapiskach z przesłuchania:)
08-05-2013 10:16
Aesandill
   
Ocena:
+2
@ XLs
Koncept Dżinów w rzeczywistości wirtualnej - moze to nie magia strcite lecz myślenie magiczne w odniesieniu do technologii. Duch w maszynie. Samoświadomość technologii.
Jak dla mnie całkiem ciekawa inspiracja dla technmancji.

Jak już wspominałem " Oczywiście nie jest to magia sensu stricto, raczej zgodne z 3 prawem Clarka SF. "

Taumaturgia - kuglarstwo, magia, sztuka, cudotwórstwo.
08-05-2013 11:33
XLs
   
Ocena:
+1
@Aesandill
W sumie tak rozumiejąc masz racje.
Uwaga spoiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!
Dla tych co nie czytali, myślące maszyny przyjeły dla ludzi odczuwalną forme prawie że bóstw, zaczerpaną z religii Indii. Jednocześnie wierząc że ludzie są ich bogami.
Spoiler END!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!
Bardzo ciekawa książka polecam.

Co do BioTaumaturgi polecam Oko Nadświata/ Umierająca ziemia.
Chodowane z magicznych próbówek przy urzyciu alchmi istoty itd... już od pierwszych stron:)
Zresztą na Vansie to D&D się wzorowało, co dziś jest zapomniane, a ludzie myślą że D&D to tylko firebole z kapelusza:)
08-05-2013 15:31
gervaz
   
Ocena:
+1
W temacie dziwnych magii polecam Unknown Armies. Występują tam m.in. szkoły magii oparte na nałogowym oglądaniu seriali i gromadzeniu (przy jednoczesnym zakazie wydawania!) pieniędzy. I parę innych, o których nie wolno wspominać przed 22.00 ;)
08-05-2013 17:16
Aesandill
   
Ocena:
+2
@ XLs
China Mieville, moim zdaniem jeden z najlepszych pisarzy wspólczesności i twórca New Weird cytując z wikipedii:

Miéville played a great deal of Dungeons & Dragons and similar roleplaying games (RPG) in his youth. He attributes his tendency to systematisation of magic and technology to this influence.[citation needed] In his novel Perdido Street Station, he refers to characters interested "only in gold and experience." The February 2007 issue of Dragon Magazine interpreted the world presented in his books according to Dungeons & Dragons rules.
In 2010, Miéville made his first foray into writing for RPGs with a contribution to the Pathfinder Roleplaying Game supplement Guide to the River Kingdoms.[3]

No niestety głowna scena DeDeka jest jaka jest i większość z nas wyrabia sobie streotyp o DeDekowcach po spotkaniu kilku z nich. A że szansa spotkania miłośnika fireboli optymalizacji i niewolnictwa tabelki jest spory, to efekt jest jaki jest.
Nie oznacza to że kazdy DeDekowiec taki jest - taki koncept jest nie mniej ograniczony.
08-05-2013 18:01
Alkioneus
   
Ocena:
+1
Plusy za Mieville'a, za koncepcje magii, za całokształt. Fajne wpisy szerzysz.

EDIT: I za inspiracje.
09-05-2013 08:43
Aesandill
   
Ocena:
0
Ścieżka dźwiękowa do Fincha (Jeff VanderMeer)
http://murderbydeath.bandcamp.com/ album/finch
09-05-2013 20:47

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.